29 نوفمبر 2008

مدرس الإنجليزي مطبع مع إسرائيل





لم أكن أدري أن هناك مواطن مصري يؤمن بالتطبيع مع المغتصبة الإسرائيلية ... ولو بشكل غير مباشر ..


لكني صدمت بهذا الواقع ... بل صدمت بواقع أن البعض يحمل الكره والضغينة للأشقاء الفلسطينين ، بل ويفرح فيهم ...



هذا بالفعل ما صرح به أستاذ مادة اللغة الإنجليزية بمدرسة الملك الكامل الثانوية بينين .. بمدينة المنصورة ...


لطالما أبدا لنا هذا الشخص التناقض العجيب في شخصيته ومن ثم في أقواله ... لكن لا أخفي عليكم أني كنت أحترمه ... فلقد كانت له مواقفه التي ترفعه في نظرنا كلنا نحن طلابه ...


الذي صدمني فيه ... أنه قال : (( مش عارف الفلسطينين دول بيكرهونا كيدا ليه ... طوال التاريخ وهم بيكرهونا ... وبيكرهوا العالم كله ، مبيجيش من وراهم غير المصايب ... هما وراء كل مصيبة .... بصراحة كده ، أنا فرحان فيهم ... فرحان فيهم )) ...


الغريب أن هذا الرجل كان يذكرنا أننا كلنا سنصير تراب ولن ينفعنا إلا عملنا يوم القيامة ...


هذا الرجل ربما يرفض التطبيع مع إسرائيل ظاهراً .......


ولكن الذي لا يعرفه ((أو ربما يعرفه)) أنه بذلك يعلن التطبيع الصريح والاضح مع المغتصبين الصهاينة ...



يا أستاذ : مصطفى عبد العظيم ..... كنت أحترمك ....... لكني الآن أكرهك ... في الله

هناك 4 تعليقات:

  1. انا عن نفسي بكره حماس جدااااااااااا و كل المتعصبين لهذا التنظيم الفاشل

    ردحذف
  2. أولاً شكراً على مرورك


    ثانياً : أنا مش متعصب لحد

    لكني مع الحق وبس ... وبيتهيألي من الحق إن التطبيع مع إسرائيل بكل أشكاله خيانة للبشرية


    علشان إسرائيل اغتصبوا أرض ناس ...

    مش هقول مسلمين ولا عرب

    ومرة تانية أسعدنا مرورك

    ردحذف
  3. انا كمان معاك ضد اسرائيل بالاضافة الى السيريلانكيين و ضد الصرب و ضد الروس و الفليبينيين و الاثيوبيين و كل من يغتصب ارض اسلامية ليست من حقه ..
    الموضوع مش مرتبط معايا بالعروبة قد ما هو مرتبط بالاسلام اللى هو الاساس الاول و الاخير

    ردحذف
  4. جميل اوي الموضوع اخي محمد

    لكن انا مستغربه من الاخ sharm بتكره حماس وجدا كمان ليه

    ايه الاسباب يعني الي بتخليك تكرهها اوي كدا

    كل دا عشان هما ناس بيحاول بقد ما بيقدرو يساعدو شعبهم

    جزاكم الله خيرا اخي محمد وهدى الله مدرسك

    وارجعه لصوابه

    ردحذف